Index

HISTORIEN om

[Skylt GJ]

..började för vår del en regnig sommardag 2001...

Nu är det juli 2010. Vi slipar och fixar... kanske att man snart kan se slutet på detta arbete...arbetet med att renovera BÅTEN... inte sååå mycket kvar nu...möjligen kan vi sjösätta nästa sommar...

Alltihop började alltså en sommardag 2001...

”Jojo”, vår dåvarande båt låg på Bullandö efter att vi grundstött utanför Skarprunmarn..... så istället för att segla roade vi oss med att åka runt och titta på begagnade båtar..

En regnig dag kollade vi lite båtannonser i DN..hittade en oansenlig annons på ca 4 rader.. Ketch till salu.. vi skulle ju inte ha någon ketch, men ringde i alla fall och fick veta att båten låg på Rådmansö och bara MÅSTE ses, ”ta stövlar på” ... vi tog en tur till nämnda plats...träffade en äldre farbror vid en parkeringsplats...han visade oss vägen... vi gick en blöt och gräsbevuxen stig... ...och där låg BÅTEN!!!!! Att man kan bli förälskad det visste vi..men i en båt!! ♡

Den var fantastisk..och stor..13.5 m lång och 3.98 m bred.. och fin..men inga elektroniska manicker..såna kan man inte lita på sa farbrorn.. för att kolla dieselmängd så fanns det en graderad pinne istället för en bränslemätare..... Det fanns dock en motor, en 4-cylindrig Perkinsmotor på 72 hk, samma typ av motor som sitter i Londons taxibilar... låter som en buss..

[Motor]
Perkinsmotor

En grön liten jolle hörde också till..den döpte vi sedermera till ”Lille Jägaren” och E gjorde en skylt till den med namnet Lille Jägaren i guldbokstäver. Han tyckte jollen skulle ha en namnskylt precis som Gröne Jägaren...

[Skylt LJ]

Sittbrunnen är djup ”för att barnen ska kunna röra sig utan att falla över bord så lätt”...där finns en stor ratt, så man kan styra båten sittande på sidan vid kryss... från sittbrunnen 4 trappsteg ner i båten så har man köket..eller kabyssen, till vänster... och till höger navigationsbordet. Ljust och fint med fönster runt om. En sjökoj på vardera sidan under sittbrunnen.. Vidare längre in, ett par steg ner, kommer man till salongen där den ena soffan tronar på den smart placerade motorns huv..vidare längre in finns två hytter en på styrbords sida och en på babords...sen förpiken. Räknade till minst fem skylights...ljust... han hade rätt farbror Sven-Erik, båten måste ses...

När vi hade tittat färdigt och var på väg att återvända hem, så satt vi länge vid en brygga och tittade på, och fotograferade BÅTEN som låg där på andra sidan viken... och funderade på om vi skulle ha råd att köpa den...

Första bilden vi tog av Gröne Jägaren

Denna farbror Sven-Erik hade konstruerat och byggt båten åt sig och sin familj...

Nästa steg blev att vi provseglade båten tillsammans med
farbror S-E..

Senare, när vi ringde och sa att vi var intresserade av att köpa båten visade det sig att det inte var så lätt... S-E ville nog behålla den över vintern så att den blev ompysslad på rätt sätt...så blev det...båten bodde på Rosättra varv tills det blev vår....vi var där och tittade ett par gånger...

I början på sommaren 2002 , så blev det äntligen så att vi köpte Gröne Jägaren. Vi hämtade den utanför Norrtälje vid den bryggan där vi sett den första gången. Det var dagen efter midsommar. Farbror Sven-Erik följde med ända till Ramsö..tror han ville se hur det såg ut där båten skulle ligga ett tag och att vi kom väl fram. Senare fick vi plats på SSS vid Rasta på Ekerö.

Vi har seglat i Stockholms skärgård..både norra och södra... första sommaren var vi åtta stycken ombord...kul... segling till Gotland blev det en sommar....vi anlöpte Visby tidigt en morgon i juli...på min födelsedag... på vägen hem från Gotland seglade vi tillsammans med månen....och kom fram till ett morgondisigt Nåttarö...

Vi får ofta frågan om det går att beställa öl...och om båten är döpt efter puben Gröne Jägaren på Götgatan. Det är den inte..den är istället uppkallad efter en båt, en så kallad ”brännare”, tillhörande svenska flottan, som exploderade och sjönk utanför Dalarö på 1600-talet.

Otrevlig överraskning

På sensommaren 2003 när vi tog upp båten upptäckte vi bubblor i plasten..
Klämde man lite på dem kom det ut illaluktande vätska, som böldpest...
Så vi beslutade att blästra botten för att kolla hur det såg ut.
Upptäckte då en dåligt lagad skada i aktern.

Skada i aktern

Kom då ihåg att farbror S-E berättat att han vid ett tillfälle hade backat sönder rodret
och förmodligen uppstod detta hål då.
Kanske var det slarvigt igensatt...i alla fall hade det kommit in fukt under plastlagret.
Detta i sin tur hade medfört att delar av det underliggande mahognyplywooden hade blivit förstörd..

[Båt]

I detta läge började vi förstå att det inte bara var lite fixning som gällde utan en riktig renovering...
Det var nu vi började ana att det skulle ta mycket längre tid än vi först trott....

Renoveringen börjar

Vi anlitade en båtsnickare,P, som hjälpte oss att laga båten...tog bort det som var kvar av den dåliga mahognyplywooden och fyllde med epoxy istället.

Vi rev ut nästan hela inredningen och plastade från insidan också..
Det tog tid...och det blev dyrt....
och mitt i alltihopa kom stormen Gudrun och slet sönder akterpulpiten där presenningen delvis var fastsatt...

Nya tag

...efter att vi tagit en paus i båtslipandet ett tag
- det finns ju faktiskt andra saker i livet än att slipa på en båt –
så har vi börjat jobba igen med Jägaren...
Vi får ofta frågan ”..och när kommer båten i sjön då?”...
...och vad svarar man på det...jo ungefär så här ...
” tja, så småningom, när den är färdig... vi tar det lugnt..båten ligger ju inte i sjön...”

När man är mitt uppe i ett jobb som är så omfattande, så ser man inte slutet, utan det känns som ett evighetsprojekt.......

….och nu är det 2010...
...efter att ha tittat på bilder som vi fortlöpande tagit på allt vi gjort,
så började vi förstå att det inte var så ruskigt mycket jobb kvar...
nu kunde vi i alla fall skönja slutet på detta projekt...eller?..

..hela semestern har vi varit på varvet och jobbat...
slipat...slipat och slipat....
först var det varmt som i öknen......sen regnade det..och regnade...och regnade...
men det var kul också....vi gjorde mackor i smörgåsjärn och fikade emellanåt....träffade trevliga båtgrannar...

Dukat för fika

Mer jobb

..nu är det bara lite slipning kvar under vattenlinjen innan vi kan börja lägga epoxy där....
denna sommar har vi börjat slipa och laga sprickor i friborden ...för att så småningom kunna måla....
knackade på friborden för att höra hur det lät...
och upptäckte då att på vissa ställen hade plasten släppt från den underliggande mahognyplywooden...
så vi borrade bort små runda bitar av plasten och sprutade in epoxy-infusion som rann ner emellan plasten och mahognyn.....
och lappade med duk och epoxyspackel...har klippt till hur många små dukbitar som helst....

[Båt]

På ett ställe var mahognyn fuktig...så vi bad P kolla på det...
och så en lördag i slutet av september fick vi ett sms...
”stort hål i båten!”....

[Båt]

P hade tagit bort det förstörda träet och kvar var alltså ett hål på styrbordssidan...

Från början hade Jägarn röstjärn, men eftersom det inte gick att stänga dörrarna till kojerna under kryss, så bytte S-E ut röstjärnen mot dragstänger. De är förankrade i järnbalkar i botten på båten. Han fick hjälp av Peter Norlin att konstruera dessa.

Det är i dessa gamla röstjärnsinfästningar som fukt har sipprat in och förstört plywooden..

P har börjat laga hålen på styrbordssidan och vi slipar mellan varven, både ute och inne. ...det tar tid detta, men det går framåt..

[Båt]

De flesta helgerna går åt till båtjobb..

Det känns att hösten närmar sig..skönt på dagarna, men så fort solen går ner blir det kallt...burr..
arbetspassen minskar i tid allteftersom dagarna blir kortare....
...hur som helst så har vi inga fritidsproblem...

Utsikt över Mälaren

En söndagseftermiddag i februari
och Jägarn ligger fortfarande i vinteride.
Det är runt -20, så våren känns långt borta..
Men det blir ljusare för var dag.

Jägarn i vinterskrud

Nu är vi inne i maj 2012.....
och så här ser det under vattenlinjen nu.